صفحة 7 من 7 الأولىالأولى ... 5 6 7
النتائج 61 إلى 68 من 68

الموضوع: معدل رواتب المهندسين والتقنيين العرب

مهندس

انا مهندس مدني خريج 2009 وكنت مع الدراسة اشرف على شغل من السنة الثالثة في الجامعة حتى وصلت الى انى كنت باخذ شغل تصميم وتنفيذ مباني سكنيه كاملة ارى اني اخذت خبره ثلاث سنوات وكنت اشرف على موقع كامل وبعد التخرج اتجهت لكي اعمل بشركة قال لي المدير ان الراتب هو 750 جنيه هل من المعقول ان راتب مهندس كافح بمجهوده طوال سنين التعليم لكي ياخذ هذا المبلغ المالي الذي لا يكفية سفر ولا سكن ؟

مهندس

ارجو من نقابة المهندسين ان تضع حل لهذة الفوضة وحسبنا الله ونعم الوكيل

مهندس

ارجو احد من المنتدى الرد علي

مهندس

او مراسلتي على el_omda212004@yahoo.com

مهندس

صبراً جميلاً ياباشمهندس السيلي لعل ان يكون هنالك فرجاً قريبا

مهندس

يا جماعة انا عايز اعرف متوسط المرتب الشهرى لمهندس كهرباء خبرة سنتين للعمل بمكتب استشارات فى السعودية
    ارجوا الافادة وجزاكم الله خيرا

مهندس الصورة الرمزية hamadalx

كله كلام ليس له معنى ولغو بلا فائدة ..... حكومة تضحك على الناس وقطاع خاص يمص دمهم وشعب تايه مش عارف الصح من الغلط واللى فوق كدة كمان (خواف) من كتر الهم اللى فوق دماغه ..... والعجيب بلاحظ فى مجتمعات كتير بدون ذكرها تسخر من ناس تانيين .... والله حقيقة مرة بجد .....
    الطالب يتخرج من الجامعة مش عارف هو خد إيه علشان يديه فى الشغل إلا من رحم بى وبسبب مين إحنا فى الأول ... لما يدخل دكتور جامعة محترم يعانى بردة من قلة الدخل ويصر على بيع مذكرة مثلا.. ولا واحد تانى مش عارف أخد الدكتوراة إزاى إلا من رحم ربى .. ولا معيد يعينى نفسه يجوز أو يحضر بعد كدة ومش لاقى ويضطر لأسلوب الكورسات علشان تعدى فى الإمتحانات ولا أستاذ فاضل فى المدرسة (أهم حاجة عنده الدروس الخصوصية ) والله العظيم حقهم حيجيب منين طيب شوف بقه كل دة فوق دماغ المواطن العادى يعنى مش حاجة مهمة فى البلد ولا راجل حرفى يسعى على لقمة عيشه بإيده وبصحته علشان يدفع كل دة لولاده علشان يعلمهم ويأكلهم ويشربهم ويلبسهم علشان يطلعوا فى الأخر حاجة يقدروا يساعدوا الراجل الغلبان أو الأم التعبانة فى تربية ولادهم فى سنين كبرهم ....مش يلاقوا الوضع أسوأ العيال تتخرج مش فاهمين إية حيعملوا اللى يقولك أه أنا الحمد لله إتخرجت وبقيت مهندس ويجى يخرج لسوق العمل يلاقى نفسه ضايع عايز يتعلم من أول وجديد ولا اللى حظه وحش مثلا وإتخرج من تجارة ولا حقوق تبقى أمه داعية عليه علشان خلاص كدة نهاية المطاف وياخدها من قصيره ويتعلملوا صنعة (طبعا بعد فات الأوان) أو يشتغل مندوب مبيعات الموضوع مش مقتصر فقط على الكادر الهندسى بس ( وعلى فكرة أنا مهندس ميكانيكا) ...ويجى ويقولك الشغل مش عيب ... وأنا معاه الشغل مش عيب طبعا والله العظيم ياإخوانى أعرف مهندس ومحترم جدا وكويس جدا ضاقت بيه الظروف لحد ما إشتغل ( عامل نظافة فى بنك) بس الحمد لله ربنا فرج عنه وإشتغل وربنا كرمه والحمد لله .....

أنا بقول الكلام دة ليه ... علشان نصحى من الغيبوبة اللى إحنا فيها مهندسين ودكاترة ومحامين وإلخ ....
    الحكومة مش حتقدم غير القليل شوية كراسى وورق وميعاد إمتحانات وفى الأخر شهادة مالهاش لازمة مادام الخريج بيطلع لسوق العمل مش لاقى شغل ومش أد الشغل ومش كل حاجة بتيجى مرة واحدة بالتأكيد
    ليه الحكومة مثلا أو فى أى مكان ماتبدأش تعد الخريج من ساعة ما يدخل الجامعة مثلا ... مش حقول ليه ما تعدش الكادر أو الجيل اللى حيشيل البلد فوق دماغه من فوق ولو طال فوق رموشه بس يدوله فرصة من أيام الإبتدائى مثلا...
    بمتغيرات السوق متطلباته مساوئه وحسناته .. علشان نقدر نبنى سوق عمل متكامل من جميع الكوادر...
    بس إظاهر فكرة خد وقسم وإسرق ووسطة ودة تبعى والكلام اللى إحنا عارفينه.. بقت هى الأفضل والأحسن وتجيب فلوس بردة بس مش لينا لحد تانى...

والشعب الله عليه ... بقى الهم بتاعه مسلسلات وفوازير رمضان علشان يهرب من الهم اللى عايش فيه أو يتعارك مع حد تانى بسبب ماتش كورة أو أزمة بسبب مغنية أو فنان ... الشعب إتعمله غسيل مخ تمام
    شوف بأه من كل النكبات دى تحط الأحقاد والكره من الغرب....

والله أنا مش عارف أقول إيه بس حسبى الله ونعم الوكيل ...
    أسف جدا على الكتابة بالعامية .... وكل عام وأنتم بخير وإدعوا الله أن يزيل كل هم ويفرج كل كرب عن كل مسلم يارب العالمين ...

Hamadalx

مهندس

للأسف الشديد احدى المشاكل عندنا هي أنانية الشركات خاصة الكبيرة منها لأنها عايزة مهندسين خبرة كبيرة و كمان في نفس المجال بدون أن تفكر في تشغيل مهندسين خبرات قليلة و في مجال اخر أو حديثي التخرج و تبدأ في اعطائهم دورات تخصصية مناسبة لنوع العمل لأن معظم المهندسين لديهم القدرة على التفكير السليم و الحماس للعمل خاصة حديثي التخرج و ينقصهم فقط الخبرة التخصصية الخاصة بنوع العمل, أتمنى أن يعيد أصحاب الشركات النظر في نظام التعيينات لأنه بحدوث ذلك سيأتي النفع على القطاع الهندسي ككل من حيث الناحية العلمية و تطوير الذات و تكافؤ فرص العمل فأي مهندس خبرة كان قبل ذلك حديث غير أنه قد أتيحت له الفرصة و الله المستعان.

صفحة 7 من 7 الأولىالأولى ... 5 6 7

المفضلات

المفضلات