صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 11 إلى 20 من 20

الموضوع: صيانة كهربائية

شكرا جزيلاااا جاري التحميل
    بارك اللهم فيكم جميعااا

صيانه المحول الكهربائي
    من الامور الواجب ملاحظتها والاهتمام بها فحص مستوى الزيت في المحول ولزوجته واذا كان يحوي شوائب وكذلك درجه حرارة المحول. هناك فحص يجب ان يكون سنويا وهو عبارة عن صيانه خارجيه كفحص الزيت وتسربه وملاحظة الاحمال وهناك فحص يتم مرة كل 10 سنوات ويتطلب هذا صيانه داخليه للمحول حيث يجب اخراج المحول من الخزان .

اختي هذه معلومات بسيطة كمقدمة للموضوع وسأوافيكي ببحث خاص عن الصيانه قريبا ان شاء الله انتظروناا بعد الفاصل ......

عدنا............

الرابط الخاص بملف صيانه المحولات الكهربائية:

RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting

pal_starباشمهندس
    جزاكم الله كل خير
    ربنا يجعله ف ميزان حسناتكم ان شاء الله
    شكرا جزيلااا
    جاري التحميل

ربنا يوفقك ...... بس التاء المربوطة سقط سهوا يعني ؟ انا بش مهندسةةةةةةةةةة مش مهندس

المحولات تصنف على أساس حجات كتيرة ..يعنى تصنف حسب الوظيفة .مثلاً يعنى محولات رافعة step up ,خافضة للجهد
    step down ودى يتم استخدامها فى نظم القدرة الكهربية لرفع الجهد الخارج من محطات التوليد علشان يناسب جهد النقل (مثلاً من 22 إلى 220 كيلو فولت أو 400 أو 500)
    ثم يوضع محول تانى خافض عند الأحمال علشان يناسب جهودها وعموما بيكون جهد التوزيع فى مصر 11 كيلو فولت.وفى محولات فى الشوارع خافضة للجهد أكثر يعنى من 11 الى 6.6 أو 3.3 كيلو فولت )

دا كان تصنيف ..فى تصنيف تانى زى محولات تيار ومحولات جهد ..ودى مهمة لوظيفة التحكم أو الوقايى protection
    فية تصنيف حسب التردد , وغير ذلك.............

عموما فيه موضوع هنا فى الموقع الجميل دا لأخينا تخضض فى صيانة المحولات وعامل موضوع ممتاز عن المحولات ..حتلاقى فيه كل شئ ..روحى للصفحة الرئيسية وابحثى فى المواضيع حتلاقى ما تبغين بإذن الله.

ربنا يوفقك ...... بس التاء المربوطة سقط سهوا يعني ؟ انا بش مهندسةةةةةةةةةة مش مهندس
    هههههه
    ربنا يكرمك يا باشمهندسة
    جزاكي الله كل خير

مهندس المحب للحسن
    جزاكم الله كل خير شكرا جزيلااا

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات