صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 11 إلى 16 من 16

الموضوع: ارجو المساعدة من مهندسي هندسة منوف

كان في اعلان في شركة اوراسكوم
    بالنسبة الراتب عادي ممكن يكون في حدود 700 او 750

الدراسه بالساعات يعني مثلا ماده عدد ساعاتها اسبوعيا ((2)) فيكون الدراسه كالتالي:
    تاخد محاضره ساعتين و سكشن حوالي من ساعتين لتلاته و تدفع في الترم للماده دي
    2*3=600جنيه فلو كان عندك في الترم 6 مواد في متوسط الماده ساعتين:6*2*300=3600
    و هكذا .......و ميزه هذا القسم انك تحدد المواد التي ترغب بها
    ahmed_elshenawy999@yahoo.com

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخى المهندس مصطفى نور الدين
    بما انى ولله الحمد فى قسم حاسبات زيك فأنا احب ابدى رايى فى الموضوع ده
    جميل جدا انك تجمع بين الهاردوير والشبكات وما الى ذالك وجميل ايضا انك حاولت تتعمل صيانة شاشات ومازربورد ده شىء جميل جدا واكيد هايفيد كمهندس حاسبات ولكن بماإنك قولت انك بتحب الهاردوير فانا شايف انك لازم تعلى بالمستوى الكافى فى الهاردوير يعنى مش تقتصر فقط على اصلاح مازربوردز وشاشات لان ده بدايات ليك كمهندس حاسبات لازم تكون عارفها يعنى بمعنى اصح الف باء حاسبات ولكن لو حاولت تعلى شويه فى الهاردوير يعنى تدرس مثلا ميكروكنترولر وبعدين تعلى شويه وتدرس ميكرو بروسيسور وكمان فيه fpga
    وال vhdl
    وال scada
    وال plc
    وكمان تتعلم لغت البرمج الخاصه بالهاردوير زى الاسمبلى والبرولوج وتحاول تتعلم المتلاب كويس علشان تعرف تعمل simulation عليه لل8086 وال80286 وكل الحاجات اعتقد من وجة نظرى انها مفيده
    وتعلى كمان بعد كده وتحاول تدرس embded system كويس كل ده هايساعدك وفعلا ده المطلوب حاليا فى مجال الذكاء الاصطناعى وانظمة التحكم عبر الحاسب لان بجد ده مجال مش كتير اللى موجودين فيه فى مصر وقليل منهم اللى محترف قى المجال ده واعتقد يعنى لو حاولت تعلى بالهاردوير الى المستوى ده اكيد هتكون فرصتك فى العمل كبيره جدا ورأبى برده انك متدورش على الفلوس والرتب على ما تبحث عن المكان اللى تكون هاتعرف تستفيد منه كمهندس حاسبات وكراجل بتحب الهاردوير وال machine programming
    هذا رأى المتواضع وليس حقائق كونيه
    اخوك ميلانو
    حاسبات منوف وافتخر

السلام غليكم أنا مهندس خريج هندسة منوف 1979 ابحث عن زملاء دفعتي
    أنا مهندس محمد بريدي zaloma55@yahoo.com
    شكراً لمن يتصل

help ارجو الرد سريعا عاجل خلال ايام

السلام عليكم
    انا اسمى خالد عماد
    وانا كنت بسال يا جماعه انا كنت فى هندسة المنيا من سنه وعايز احول هندسة الكترونيه
    عايز اعرف ممكن احول بعد مادخلت هندسة المنيا هندسة الكترونيه
    ياريت يكون الرد سريعا وموثوق فيه سواء بالصح او الغلط (المجموع جايب كل كليات هندسة)
    ده اميلى انا بتكلم علشان لو كنت هروح واحول ولا لا وياريت بسرعه وانا بعيد خالص عن محافظة منوف علشان ماروحش ارجع على الفاضى
    khaled_emad20002001@yahoo.com

افتراضي اضافه أخرى

أيضا انا ابحث عن زملاء الدراسه
    كان معي في القسم سعيد وسعيد وسلوى وكلهم اسمهم يبدأ بحرف السين
    الى اللقاء

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات