المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعدة من مهندسي هندسة منوف

مصطفي نور الدين
11-07-2007, 02:40 PM
انا مهندس الكترونيات قسم حاسبات السنة الثالثة بدرس شبكات وبرمجة وقواعد بيانات وهاردوير ولكن انا احب الهاردوير والشبكات فانا اخذت دورة شاشات وماذربورد وبعمل صيانة لكن في ناس بتقولي دة شغل فنيين فهل هذا صحيح واحب الشبكات فهل يمكن الجمع بين الاثنين وفي اي شركات اشتغل وكم يكون راتبي باللة عليكم يا جماعة حد يرد عليا انا محتار وعايز اعرف انا ماشي صح ولا لأ ينفع اجمع بين الهاردوير والشبكات وايهما افضل لمهندس الكترونيات قسم حاسبات مثلي

مصطفي نور الدين
12-07-2007, 02:37 PM
يا جماعة 9 يدخلوا محدش يرد ارجو الرد سريعا

hamada elsamman2003
12-07-2007, 05:35 PM
مهندس مصطفى / كءيف حاللك
شوف اي عمل تعمله واي خبره تكتسبها سوف تفيدك بعدين وانا شخصيا لا اجد اي عيب في انك تتعلم تشتغل بايدك وصدقني ده هو الهي هينفعك انا في شغلي فيه مهندسين من دول ليست عربيه وتقوم بالعمل اليدوي والذهني يعني تجمع مابين المهندس والفني فتوكل على الله واتنبا للك انشاء الله بمستقبل باهر وشكرا
اخوك مهندس / حماده محمود السمان
هنسة الالكترونيات الصناعية والتحكم
دفعة 2003

مصطفي نور الدين
13-07-2007, 04:40 PM
شكرا للبشمهندس حمادة واللة كلامك دة رفع روحي المعنوية ربنا يكرمك لكن لم ترد علي في موضوع الراتب بم انك في بلد خليجي انا والدي في السعودية وبيقولي فعلا المهندسين الهنود احسن مهندسين لانة يجمع بين العملي والنظري
اخوك مهندس الهاردوير والشبكات
جزاك اللة خيرا

مهاتي الكويت
22-07-2007, 10:37 AM
الي مهندسين هندسة منوف حبيت اسال هل تعادلون دبلوم اجهزة الكترونية من معهد الاتصالات والملاحة في الكويت لاني اتمني اني السنة هذي اسجل واكمل البكالوريوس بعد دبلوم الاتصالات والملاحة في الكويت

واذا كان ممكن هل التسجل مفتوح في الكلية

وكيف طريقة التسجيل خصوصا اني بالكويت حاليااا

الرجاء الرد

مهاتي من الكويت

حمادة المهندس
04-08-2007, 03:49 PM
الى الاخ مهاتى الكويت

انا الحقيقة لااعلم الاجابة على سؤالك ؟
لكنى اوعدك انى هاسال وارد عليك قريبا
ان شاء اللة اراك فى مصر

مهاتي الكويت
05-08-2007, 12:29 PM
حمادة المهندس اشكرك علي الرد علي ومساعدتي واتمني انك تفيدي في الموضوع هذا

وانا من الكويت ومعي دبلوم فني اجهزة الكترونية واتمني اني اكمل في مصر

eng.ahmed999
23-08-2007, 01:39 PM
السلام عليكم.......يوجد الان في الكليه نظام للدراسه بالساعات المعتمده....180ساعه و تكلفه الساعه حوالي 300جنيه.........لو عايز تشترك فيه تعالي الكليه و اسال عن الدكتور المسئول عن هذا النظام في الدور الرابع المبني القديم.............و اظن انه مسموح للاخوه العرب الدخول فيه

امضاء
طالب في تالته تحكم

ابوتابون
24-08-2007, 05:18 PM
الرجاء المساعدة فى عمل تصميم رسم هندسى لمصنع منظفات صناعية وشكرا 0101680762 او el_adawy62at yahoo.com

مهاتي الكويت
25-08-2007, 09:54 AM
ممكن تفهمني اكثر شنو يعني الدراسة بالساعات وهل هي معترف فيها

Sozana Shmith
13-02-2008, 09:25 PM
كان في اعلان في شركة اوراسكوم
بالنسبة الراتب عادي ممكن يكون في حدود 700 او 750

eng.ahmed9999
01-04-2008, 06:45 PM
الدراسه بالساعات يعني مثلا ماده عدد ساعاتها اسبوعيا ((2)) فيكون الدراسه كالتالي:
تاخد محاضره ساعتين و سكشن حوالي من ساعتين لتلاته و تدفع في الترم للماده دي
2*3=600جنيه فلو كان عندك في الترم 6 مواد في متوسط الماده ساعتين:6*2*300=3600
و هكذا .......و ميزه هذا القسم انك تحدد المواد التي ترغب بها
ahmed_elshenawy999@yahoo.com

eng_milano
04-03-2009, 01:38 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى المهندس مصطفى نور الدين
بما انى ولله الحمد فى قسم حاسبات زيك فأنا احب ابدى رايى فى الموضوع ده
جميل جدا انك تجمع بين الهاردوير والشبكات وما الى ذالك وجميل ايضا انك حاولت تتعمل صيانة شاشات ومازربورد ده شىء جميل جدا واكيد هايفيد كمهندس حاسبات ولكن بماإنك قولت انك بتحب الهاردوير فانا شايف انك لازم تعلى بالمستوى الكافى فى الهاردوير يعنى مش تقتصر فقط على اصلاح مازربوردز وشاشات لان ده بدايات ليك كمهندس حاسبات لازم تكون عارفها يعنى بمعنى اصح الف باء حاسبات ولكن لو حاولت تعلى شويه فى الهاردوير يعنى تدرس مثلا ميكروكنترولر وبعدين تعلى شويه وتدرس ميكرو بروسيسور وكمان فيه fpga
وال vhdl
وال scada
وال plc
وكمان تتعلم لغت البرمج الخاصه بالهاردوير زى الاسمبلى والبرولوج وتحاول تتعلم المتلاب كويس علشان تعرف تعمل simulation عليه لل8086 وال80286 وكل الحاجات اعتقد من وجة نظرى انها مفيده
وتعلى كمان بعد كده وتحاول تدرس embded system كويس كل ده هايساعدك وفعلا ده المطلوب حاليا فى مجال الذكاء الاصطناعى وانظمة التحكم عبر الحاسب لان بجد ده مجال مش كتير اللى موجودين فيه فى مصر وقليل منهم اللى محترف قى المجال ده واعتقد يعنى لو حاولت تعلى بالهاردوير الى المستوى ده اكيد هتكون فرصتك فى العمل كبيره جدا ورأبى برده انك متدورش على الفلوس والرتب على ما تبحث عن المكان اللى تكون هاتعرف تستفيد منه كمهندس حاسبات وكراجل بتحب الهاردوير وال machine programming
هذا رأى المتواضع وليس حقائق كونيه
اخوك ميلانو

zaloma55
19-02-2010, 01:42 AM
السلام غليكم أنا مهندس خريج هندسة منوف 1979 ابحث عن زملاء دفعتي
أنا مهندس محمد بريدي zaloma55@yahoo.com
شكراً لمن يتصل

k mahfouz
04-09-2010, 02:14 AM
السلام عليكم
انا اسمى خالد عماد
وانا كنت بسال يا جماعه انا كنت فى هندسة المنيا من سنه وعايز احول هندسة الكترونيه
عايز اعرف ممكن احول بعد مادخلت هندسة المنيا هندسة الكترونيه
ياريت يكون الرد سريعا وموثوق فيه سواء بالصح او الغلط (المجموع جايب كل كليات هندسة)
ده اميلى انا بتكلم علشان لو كنت هروح واحول ولا لا وياريت بسرعه وانا بعيد خالص عن محافظة منوف علشان ماروحش ارجع على الفاضى
khaled_emad20002001@yahoo.com

sameer hammad
30-09-2010, 05:26 AM
أيضا انا ابحث عن زملاء الدراسه
كان معي في القسم سعيد وسعيد وسلوى وكلهم اسمهم يبدأ بحرف السين
الى اللقاء