المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معدل رواتب المهندسين والتقنيين العرب

adm
19-04-2007, 06:11 PM
معدل رواتب المهندسين والتقنيين العرب
نريد أن نناقش اليوم قضية رواتب المهندسين والتقنيين العرب في العالم العربي. نعم .. في العالم العربي ، لأن الكثير من المهندسين العرب يعملون في دول أجنبية مثل أمريكا والدول الأوروبية ، ومثل هؤلاء لا نستطيع ان نشركهم في دراستنا هذه الا من باب المقارنة.
فواقعنا العربي الأليم أساسه خلل اقتصادي في توزيع الثروات كما يقال. ولتأكيد هذه المقولة ، دعونا نبحث في رواتب المهندسين في الدول الاخرى ونقارنه بمعاشات المهندسين العرب ( ان صح القول ) فهي لا توفر في اغلب الاحيان الا معاش الشخص من طعام وشراب .. فلا سكن خاص ، ولا تعليم جيد للابناء ، ولا تطوير للنفس بالدورات ولا ولا ولا ..
دعونا نأخذ على سبيل المثال (لا الحصر) نبذه عن معدلات الرواتب في امريكا .. حسب موقعEngineering Degree Online

الصورة أعلاه .. توضح لنا معدل الرواتب السنوية لحملة تخصص الميكانيكا، ولو أخذنا اقل معدل وهو 56078 دولار، فلو قسمنا هذا الرقم على 12 شهراً .. لنستخرج الراتب الشهري لوجدنا انه يبلغ حوالي 4673 دولارا.
اذن فالمهندس الميكانيكي ، الذي يحمل بكالوريوس فقط يحصل على 4673 دولار شهريا ، لو حولناها الى ريالات سعودية (الدولار = 3.75 ريال سعودي) مثلا لوجدنا أنها تبلغ 17524 ريال سعودي.
وعلى حد علمي المتواضع .. ان هذا الراتب حلم للمهندسين في السعودية، ولا يحصل عليه الا من يعمل في شركة مثل ارامكو او سابك .. وعددهم قليل جداً ..
ماذا لو حولنا هذا المبلغ الى جنيهات مصرية ؟ او سودانية ؟ او ريالات قطرية ؟ او يمنية ؟ كم سيكون المبلغ ؟ وماهو وجه المقارنه ؟
اذن .. حتى لا استبق الامور .. نود منك عزيزي صديق موقع التقنية (اكبر تجمع للمهندسين العرب) أن تشاركنا في استفتاء الموقع ولنرى كم هي رواتب المهندسين العرب في دولهم ..
للاشتراك في الاستفتاء من هنا (http://www.tkne.net/ar/html/modules.php?name=Surveys&pollID=13)

أبو الوليد
26-04-2007, 10:03 PM
السلام عليكم ورحمة الله

نحن نعاني في ليبيا من نفس المعظله فراتب المهندس ظئيل جدا فمثلا مهندس الهندسة الالكترونيا يتقاضى راتب وقدرة 208 دينار ليبي لو تم تحويله بدولار أي يقسم على في 1.30 دولارو ثلثين سنت " سعر الدولار الرسمي في ليبيا " لكان الراتب هو 160 دولار فقط لا غير
وقد يصل الراتب في أحسن الاحوال إلى 300 دينار
وفقكم الله

pinkdolphin101
27-04-2007, 02:48 AM
معظم الشركات الكبيرة والمتوسطه تستطيع ان تقدر جيدا قيمه المهندس, ولكن المشكله الاولي والاخيرة ان هذا التقييم يعتمد بالاساس علي عامل الخبرة, ويلاحظ ان تقريبا معظم الشركات تحاول ان تجذب اليها اصحاب الخبرة من الشركات المنافسه خصوصا داخل الوطن العربي, فللاسف الشديد لم يعد هناك اي ثقه في المهندسين حديثي التخرج من حيث قدرتهم علي الايفاء متطلبات العمل والتكييف معه, فتجد اعلانات كثير من الوظائف الشاغره تعرض مرتب جيد ولكن تشترط الخبرة التي لا تقل عن ثلاث سنوات, فمن اين لخريج حديث ان يمتلك هذه الخبرة !!

م حسين الخولى
30-04-2007, 01:15 AM
طيب اقول ايه مش عارف اتكلم والله متيجو تشوفو الخيبة التقيلة بتاعة مهندسين مصر ده اذا لقى شغل ممكن يكون راتبه 300 جنيه مصرى يعنى 60دولار حقا لنا الله وحسبنا الله ونعم الوكيل

مالك الحزين
30-04-2007, 12:50 PM
سلام الله على الجميع ..
اولى مشاركاتى فى هذا المنتدى المحترم
موضوع رائع وممتاز ومقارنه غير عادله
لكن دعنى احكى عن تجربه شخصيه
انا مهندس كهرباء عملت بمهنة كهربائى أ .. مجرد مسمى وظيفى .. لكنى اباشر العمل كمهندس .. فى شركة كهروميكا براتب 180 جنيه .. اى مايعادل 30دولار .. ويوجد معنا طاقم من الخبراء الفلنديين والنشيكيين .. هؤلاء يتاقضون بالساعة مايعادل 100 ـ 150 دولار عن كل ساعة عمل .. بلا تعليق
سافرت الى الخليج .. وابتدأت براتب 1500 ريال ... ومع مرور الوقت .. اكتشفت ان الاعمال الحرة مفيدة جدا ..
حولت مسارى الى الاعمال الحرة ( المشاريع الكهربيه البسيطه بشتى اصنافها ).. والحمد لله
لكن فى النهايه اكتشفت شىء مهم جدا جدا جدا جدا جدا

انه لايوجد اى مبرر لضياع كل سنوات التعليم السابقه .. وكان من الاولى ان احصل على دبلوم صناعة .. بالاضافه الى سبع سنوات عمل وخبره . وعندها سأصبح مهندس تكنولوجى .. كما فى جميع البلدان الاجنبية .. بدون الدخول فى شق الحياة الجامعية ..

ايهم اكثر استفاده لى وللوطن

من زاويه اخرى
من الصعب ان انا اتكلم عن راتب مهندس يكون اقل من عامل نظافه . لكن محتاج اذكر كل مهندس .. ان معنى الكلمه والمأخوذه عن كلمة ايرانيه تسمى مهندز والتى ترجع الى الاصل اليونانى انجنير .. انها بمعنى انسان يمتلك حس وتذوق خاص يظهره كمصباح وسط اى فئة اخرى .. اقصد باختصار .. مش شرط انك تبدأ براتب صغير .. عادى جدا .. لكن هى محطه للخبرة فقط .. حاول بقدر الامكان تقصر مرحلتها .. وربنا يوفقكم جميعا

تحياتى ومحبتى لجميع اعضاء المنتدى المحترم

عبد السلام محمد
30-04-2007, 09:43 PM
السلام عليكم

نعم انها مأساة حقيقة ان يتقاضى المهندس العربي مرتب لايلبى طموحه" دراهم معدودة" فى حين ان
المهندس الاجنبى يتقاضى مرتب عشرات الاضعاف مرتب المهندس العربي..رغم وجود مهندسين
دوى كفاءة تفوق احيانا المهندس الاجنبى ... ويبقى السؤال الى متى سيبقى هذا الحال؟!!!

شادي رحال
02-05-2007, 10:16 PM
اقرأوا ولا تضحكوا والحمد لله على كل حال
تخرجة من كلية الهندسة الميكانيكية وقدمت طلب توظيف ملزم ولكن بعد تخرجي بثلاثة اشهر الغي الالزام بتوظيفنا
فقصدت الشركات العامة والخاصة بالخارج والداخل وتابعت الدورات التقنية في مجال التكييف والتبريد
كان الرد من الجميع الافضل ان تنهي خدمتك الالزامية
وبالفعل التحقت بالخدمة واصبت بها بمرض عصبي اهملوا معالجته فازداد وتأزم بسبب عدم معالجتي اثناء الخدمة
وانا الان طريح الفراش و مقعد
النكتة التي تتعلق بموضوعكم
انني تلقيت عروض من الداخل ب700 دولار شهريا
ومن الخارج ب 3800 دولار شهريا
وجميع ما قبضته داخل البلد الذي اعيش فيه واثناء تأديتي الخدمة والتي تسببت بقعداني
23 دولار كاجر لسنتين
فهل الرواتب جيدة ام لا

ارى ابراهيم
05-05-2007, 10:58 AM
شكرا لأرائكم مععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععع عععع التقدير

majed2002sa
05-05-2007, 11:30 PM
السلام عليكم ورحمه الله ,,,

ياهلا وغلا ,,,

اخ من اين ابداء ’’’’

دعنا قط نتحدث عن نقطه مهمه

((( اين كادر المهندسين ))))

كل مكان بالعالم هنالك كادر مهندسين

مثل الاطباء والمدرسين والمحالمين والقضاءه ,,,

لانه بدون الكادر لن يتفهموا طبيعية العمل والجهد وحتى المخاطره والضرر الناتج من الاجهزة

وبدون تفهم هذه الاحتياجات لن يسعر له راتب يناسب جهده وعملة

دمتم بود

amrk1978
14-05-2007, 07:38 PM
الاخوة الأعزاء
اني مهندس كهرباء من جامعة بغداد والاول على دفعتي وأكملت الماجستير واصبحت مدرسا في الجامعة وكان راتبي في ايام صدام مع الاضافات والمخصصات والحوافز يصبح حوالي 45000 دينار اي ما يعادل 15 دولار شهريا (لا تستغربوا)
والآن بعد سقوط النظام اصبح الراتب الاساس 200000 دينار اي 154 دولار ومعه مخصصات استاذ جامعي 154 دولار اي ما مجموعه 300 دولار يذهب منها 60 دولار للكهرباء و 40 دولار للانترنيت ويبقى 200 دولار اي في اليوم 6.5 دولار موزعة بين الاكل والشرب واجور الموبايل والهاتف والملابس واذا اردت ان تشتري كتاب فان مرتبك لن يوصلك لنهاية الشهر

000000000000000000000000000000000000000000000000

mohamedelsaftawy
15-05-2007, 03:17 AM
هندي ايه لمصر واحنا عمرنا ماخدنا حاجه منها

mohamedelsaftawy
15-05-2007, 03:19 AM
انا بقي مش لاقي شغل باي مبلغ
وانا مساح بشتغل علي معظم الاجهزة المساحيه (التوتال -لايكا وسوكيا وتابكون) وطبعا الميزان والتيودليت
وبشتغل علي برامج الاوفيس كويس جدا واوتوكاد وارك جي اي اس بس كده

adm
17-05-2007, 03:30 PM
تفاعلا مع موضوع الاستبيان الذي يتم عرضه حاليا في موقع التقنية تحت عنوان
رواتب المهندسين والتقنيين العرب (http://www.tkne.net/vb/showthread.php?goto=newpost&t=23567)

وصل الى ادارة موقع التقنية الرسالة التالية من احد اصحاب المكاتب الهندسية في دولة الامارات

لقد تفاعلت مع هموم الإخوة المهندسين بخصوص الراتب،وحاب أساهم في التخفيف من معاناتهم إذا سمحتو لي، أخوكم مهندس فاتح مكتب جديد بدولة الإمارات ويرغب في تعيين مهندسين على وجه السرعة بشرط الكفاءة وحسن السلوك، مع راتب يتراوح بين
300دولار و1000دولار حسب الخبرة ويمكن أن يزيد حسب شطارة الموظف..الوظائف المطروحة:

1- مهندس كهربائي أوكهروميكانيك تصميم وتنفيذ خبرة 5سنوات
2- مهندس إنشائي بنائي خبرة 10سنوات، G+unlimited
3- مهندس معماري خبرة في التصميم 10سنوات ك Draftman
4- محاسب خبرة 4 سنوات في مجال المقاولات
مزايا الوظيفة: إجازة سنوية 30يوم مدفوعة الراتب مع تذكرة ذهاب وعودة للوطن الأم.
على من يرغب إرسال السيرة الذاتية مع صورة شخصية وعنوان للتواصل على:
shaikha27@hotmail.com (http://by128fd.bay128.hotmail.msn.com/cgi-bin/compose?curmbox=00000000-0000-0000-0000-000000000001&a=8dfad6dbe462ef3706797ee0b467e2d8c308c6d0b5c13e68 4c352ba6ae2ea1bb&mailto=1&to=shaikha27@hotmail.com&msg=61B66800-A6AE-478D-A147-A4E3C564ED9F&start=0&len=3060&src=&type=x)]

gnwgeorge
18-05-2007, 01:05 AM
اعزائى المشكلة دي كلنا بنعاني منها حتي اكبر المكاتب الاستشاريه وانا علشان فاتح مكتب هندسي يمكن لمست المعاناة دي كتير بس لو رجعنا لاصل المشكلة هنلاقي اننا السبب احنا المهندسين إللي نزلنا بمستوي المهنة انا اعرف مهندسين بيرضوا باي مبلغ مقابل اي عمل ودا مش صح لاننا كده بنهين مهنة الهندسه إللي انا با اعتبرها من اكثر المهن قيمة وفائدة للناس والمجتمع لازم التعليم الهندسي يكون بيزرع في المهندس حب المهنة ويعرفوا الطلبه قيمة الهندسة دا حتي في مصر كان زمان كليه الهندسة بتاخد مجموع اعلي من كليه الطب علشان كانت الناس عارفة قيمة الهندسة لازم نبداء من نفسنا احنا لو عرفنا قيمة شغلنا الناس هاتحترمنا وتدفع وإيه يفرق مع واحد بيبني عمارة مثلا تكلفتها 2 مليون انه يدفع لمهندس علشان العمارة تطلع حلوة او علي الاقل تطلع صح بس الناس لما بتلاقي مهندس مثلا علي استعداد انه يعملها المبني ب 10% من اتعاب المهندسين المحترمين بيقولوا دول المهندسين مترميين في الشوارع مش لاقيين شغل.
علشان كده انا مع الرأي إللي بيقول اننا نرفض يمكن يكون الموضوع صعب في الاول علشان الواحد بيبقي عاوز شغل باي شكل لانه محتاج فلوس بس يمكن يكون جايز انه يتنازل مرة او مرتين لحد ما يعمل أنتشار وعلاقات واي من اعماله تبيقي متشافة وبعدين كفائته هاتفرض نفسها علي العميل ولازم يكون عنده ثقة في ربنا اولا وبعدين في نفسه
وعاوز اقول للخرجيين الجداد انهم بيعملوا في اعظم المهن لازم يكون عندهم عزة نفس وبلاش رمرمة علشان تعملوا قيمة للمهنة وربنا معانا ومعاكم.

ابراهيم نصار
21-05-2007, 12:53 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحيه من اعماق قلبي وقلب كل فلسطني لكل مهندس عربي
بصراحة اكتر اضطريت ارد ع هادا الموضوع لاني انصدمت من قصص بعض المهندسين اللي راتبه 15 دولار واللي راتبه 200 دولار ، على كل حال الرزق بيد الله والكل بياخد نصيبه من الحياة ، مع اني طالب لسا سنة داخل على تخصص هندسة حاسوب جديد بس انا متفائل كتير بالحياى هاده والله يجيب اللي فيه الخير الي ولكل العرب والمسلمين
تفائل لان الله معك

abdualaziz
21-05-2007, 01:18 PM
أنا خريج معهد تقني صناعي تخصص صيانة حاسوب وراتبي في الشهر 19.500 ريال يمني أي ما يعادل 98 دولار أمريكي لا يكفي للأكل والشرب خلال الشهر حيث أن معدل صرفتي يومياً 1000 ريال للأكل والشرب فقط. فهل من مخرج!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مهندسة جودة
22-05-2007, 11:49 AM
السلام عليكم جميعا
الموضوع مهم جدا و انا كنت بعمل بحث عن رواتب المهندسين فى مصر فى المكاتب الإستشارية و شركات المقاولات بحكم مسؤليتى عن تدبير الموارد البشرية لأحد المكاتب الإستشارية الكبرى ووجدت تباين اكيد بين شركات المقاولات و المكاتب الإستشارية و بالطبع الحكومة هى الأقل حتى مع اضافة الحوافز و لكن ما اود ان اطرحه هنا عن مصر بالذات ان رواتب المهندسين ارتفعت فى السنتين الأخيرتين بسبب زيادة حركة التوظيف بالخليج و كذلك زيادة تعاقدات المشروعات
الملاحظ ان البداية دائما تكون براتب صغير حوالى 800 جنيه مصرى فى الإستشارات و 1000 او اكثر فى المقاولات و هذا راتب معقول لحديث التخرج الذى يملك المعلومات و لا يملك خبرة تطبيق و الإستفادة من هذه المعلومات و لكن الراتب يزيد بعد ذلك اعتمادا على اثبات الكفاءة و ليس بمعيار (لا يوجد كادر)كل جهة تعتمد اسلوبها الخاص فى اعداد هيكل الرواتب.

مهندسة جودة
22-05-2007, 01:06 PM
الملاحظ ان الراتب يزيد بعد ذلك ليصل الى حوالى 3000 جنيه مصرى لخبرة 7-10 سنوات بالمكاتب الإستشارية و ممكن اكثر حسب درجة الكفاءة و طبيعة الوظيفة و المسئوليات
الملاحظ فى مصر هو عدم رغبة المهندس الصغير فى الإستقرار لفترة حتى تكتمل خبرته فهو يبحث عن الزيادة فى الراتب بعد شهور من التوظيف حتى اذا كان ياخذ راتب معقول و هذا التنقل خلق جو غير مستقر فى سوق العمل و كذلك فى الرواتب
و السؤال الذى او طرحة على السادة الزملاء من مصر هو ما هى اقتراحاتكم لسلم الرواتب للمهندسين و الذى ترونه مناسب و مرضى للمهندس لكى يستقر فى مصر ؟

shihabwis
22-05-2007, 02:22 PM
تطور الحياة مرتبط بتطور الهندسة لماذا الراتب ذهيد؟

شبلي موعد
22-05-2007, 09:32 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع الرواتب حيث أعيش ....في فلسطين المحتلة 1948 موضوع كبير وشائك
مهندس البناء ..إنشاء ومساحة يحصل على معاش يتراوح بين 1500 دولار - 2500 دولار
حسب خبرته
لكن متطلبات السوق في مجال البناء في هذه الأيام تغيرت
فقد صار من الأفضل للمهندس الحصول على شهادة مدير عمل في مجال الوقاية
أو أن الشركة التي تشغله ستضطر لتشغيل شخص آخر يملك شهادة مدير عمل مرخص في مجال الوقاية وسلامة العمال ....والحديث عن مجال الإشراف والتنفيذ فقط
لهذه الدرجة مهمة سلامة العمال
لأن بعض الدعاوى القضائية والتي كلفت الشركات مبالغ طائلة جراء حوادث العمل غيرت ميزان القوى بالمرة
فقرروا في مكتب العمل أن يصدروا قانون يلزم كل مقاول منفذ أن يشغل مدير عمل خبير في مجال وقاية العمال وسلامتهم
ولهذا أسرع المهندسون بدخول دورات تأهيل مختصة ليزيدوا في راتبهم كمان 1000 دولار على الأقل
شاطرين
ثم جاءت قصة تسجيل المقاولون
يجب على المقاول أن يكون مسجل في وزارة الإسكان .....وهذا موضوع يحتاج لساعات من الشرح
ويمكنه الحصول على ذلك بألف طريقة
منها تشغيل مهندس مختص أو أكثر بحسب درجة المقاول وتصنيفه
كمان زيادة 200 -500 دولار
يعني المهندس أبو ال1500 دولار صار يأخذ 2700 دولار على الأقل إن كان شاطر
والمهندس أبو ال2500 دولار يمكنه تحصيل 4000 دولار وأكثر
وللحديث بقية إن شاء الله

gnwgeorge
22-05-2007, 10:10 PM
الحقيقة رأي مهندسة الجودة دا صحيح 100% وواضح انه فعلا من خلفه خبرة بالموضوع دا بس المشكلة يا جماعه هي في المهندسين نفسهم لازم يكون عندهم اولا احترام للمهنة لان فعلا الهندسة دى مهنة في منتهي الحساسية والرقي وكل الانهيار في الزوق العام الموجود دلوقتي بين الاجيال الجديدة والشباب والمراهقين انا شايف ان وراه مهندسين معماريين سيئين لان المباني فعلا بقيت قبيحة والعين بتتعود علي القبح وبالوقت تشعر انها حاجة عادية.
وردا علي مهندسة الجودة انه جهات العمل لازم يكون عندها بعد نظر يعني يكون اول 3 شهور مثلا من غير تثبيت علي انه لما المهندس لما يثبت كفائته وقدرته علي الابداع والتعلم في مجالات الخبرة العملية يزيد مرتبه ويتثبت ودا بيخليه يشعر بالعائد السريع للمجهود إللي بيبذله في العمل وبيمنحه امل في التقدم مش مهم يكون المرتب الاول كبير المهم يكون امامه طموح وهدف ويكون عارف انه كل ما بيبذل مجهود في العمل هايكون في حوافز او زيادات في المرتب حتي لو كانت صغيرة جدا وبعدين موضوع 1000 جنيه دا قليل جدا لان المهندس عنده مصاريف كتيرة غير اي مهنة لازم يكون مظهره كويس دا طبعا غير التلفيات السريعه في كل لوازمه من معدات او ملابس او موبايل مثلا نتيجه طبيعه عملة الشاقه والخطيرة ودا بيدفعنا للكلام عن موضوع التامين الصحي علي المهندسين لانهم اكتر ناس ممكن يكونوا متعرضين للحوادث الخطيرة نتيجة تواجدهم في مواقع العمل ودا مهم جدا لان المهندس لازم يعرف انه اي ضرر هايصاب بيه هاتقوم الشركة بالعلاج فورا ودا سر من اسرار نجاح شركة اوراسكوم مثلا انا لما كنت شغال في الجونه مثلا كان اي اصابه بتتحول لمستشفي دولي للعلاج الكامل علي نفقة الشركة مش بس للمهندسين لكن للعمال والفنيين كمان ودا كان بيمنح العاملين احساس بالامان غير عادي.

الخلاصه:

1- بداية المرتب مش مهم تكون كبيرة بس ماتكونش لمدة تزيد عن 3 شهور بعدها يا إما تثبت المهندس او تصفي حسابه إذا لم يثبت كفائة.
2- بدل طبيعة العمل الشاقة والمستهلكة للصحة والمعدات والملابس وخلافه.
3- التأمين الصحي الشامل ضد اي إصابات في العمل بدون اي تلاعب من الشركة ودا سهل لانه في شركات تأمين كتير بتقدم الخدمة دي مثلا شركة ألكو او التجاري الدولي للتأمين.
4- ان الشركة تمنح للمهندس الأمل في التقدم وانه ممكن يحقق طموحه في مكانه الموجود فيه سواء بالتقدم ادبياَ او مالياَ يعني مثلا ان الشركة توفر للمهندسين سيارات بالتقسيط او بأي تسهيلات لما يكمل 3 سنين من التعيين مثلا او شقق او اي حاجة تجعل المهندس يشعر بالأمل في حياته مع الشركة ودا اكيد هايخليه خايف علي الشركة وبيهتم باصغر التفاصيل وبيحاول يوفر كل ما يقدر بدون تهدير مثلا.

ومنتظر ردك يا مهندسة الجودة

مطلك شافي الفهد
23-05-2007, 05:47 PM
نحن في العراق يتراوح راتب المهندس من 200-500 دولار

مهندسة جودة
24-05-2007, 02:53 PM
الخلاصه:

1- بداية المرتب مش مهم تكون كبيرة بس ماتكونش لمدة تزيد عن 3 شهور بعدها يا إما تثبت المهندس او تصفي حسابه إذا لم يثبت كفائة.
2- بدل طبيعة العمل الشاقة والمستهلكة للصحة والمعدات والملابس وخلافه.
3- التأمين الصحي الشامل ضد اي إصابات في العمل بدون اي تلاعب من الشركة ودا سهل لانه في شركات تأمين كتير بتقدم الخدمة دي مثلا شركة ألكو او التجاري الدولي للتأمين.
4- ان الشركة تمنح للمهندس الأمل في التقدم وانه ممكن يحقق طموحه في مكانه الموجود فيه سواء بالتقدم ادبياَ او مالياَ يعني مثلا ان الشركة توفر للمهندسين سيارات بالتقسيط او بأي تسهيلات لما يكمل 3 سنين من التعيين مثلا او شقق او اي حاجة تجعل المهندس يشعر بالأمل في حياته مع الشركة ودا اكيد هايخليه خايف علي الشركة وبيهتم باصغر التفاصيل وبيحاول يوفر كل ما يقدر بدون تهدير مثلا.

ومنتظر ردك يا مهندسة الجودة

الأخ gnwgeorge اتفق معك فى النقطة الأولى و يمكن تطبيقها مع التعاقد لأن فى رايى يجب وجود عقد من اليوم الأول لحماية الطرفين و انا اؤيد ايضا مبداء الحوافز الدورية على الإنجاز بديل عن اجر الساعات الإضافية يعنى كل 6 شهور مثلا مع تقييم نسبة الإنجاز للمشروع تصرف مكافاءة نسبية و اعتقد انه مطبق فى بعض شركات المقاولات و المكاتب الهندسية
بدل طبيعة العمل هذا موجود بالفعل فى معظم الشركات و المكاتب الكبيرة بلإضافة لأنواع البدلات الأخرى بدل انتفال-بدل سكن-بدل وجبة غذائية-......الى آخره
التامين الطبى الشامل متوفر ايضا حيث اعمل و فى الحقيقة هو مفيد جدا للجميع و ان كان يعيبه بعص المراوغات من الشركة المؤمنة و لكن بالأدارة الجيدة للتعاقد معهم يمكن تجاوز كل المشاكل.

المشكلة الحقيقية فى الجهة الرقابية التى تلزم جهات العمل بتوفير كل هذا للعاملين بها لأن الموضوع غالبا اختيارى الا فيما يتعلق ببعض بنود قانون العمل و يعنمد على ادراك صاحب العمل لأهمية توفير هذه المزايا للعاملين معه حتى يحصل على ارباح اكثر
و ايضا صاحب العمل الخاص يقارن الراتب الممنوح للمهندس براتبه فى الحكومة و يحدده على هذا الأساس لذلك لا يرى ان مبلغ 1000 جنيه مصرى قليل بل هو اكثر من راتب حديث التخرج اذا عمل بالقطاع العام و من هنا تاتى اهمية اثارة موضوع كادر المهندسين لأنه سيضع الأسس للمرجعية فى تقدير الرواتب و لا تكون مثل الوضع الحالى عرض و طلب السوق حاليا به طلب على المهندسين و هذا ما رفع الرواتب و لكن المنطقى ان يكون للرواتب هيكل واضح يتنامى مع الزمن ليضمن مستوى معيشى معين للمهندس يمكنه من الأستقرار و اداء عمله بكفاءة

$waleed$
26-05-2007, 07:41 PM
أخواني الأعزاء

تحية طيبة

بصراحه شديدة ... لقد صدمت لما قرأته بالموضوع من ردود وخصوصاً ( 6 دولار ونصف في اليوم) ... والله قمة المهزززززززززلة. والأدهى و الأمر من ذلك كله (فنلنديين وتشيكيين بياخذوا 100-150 دولار بالساعه - اللهم لاحسد-) والذي يجعلك تشعر ب|أنك انت الغريب وهو ابن البلد ولازم يكرررررم!!

على كل حال ... بالنسبه للسعوديين ... الوضع احسن كثير حيث يتراوح راتب المهندس الحديث - 8000 - 7000 ريال (1500-2000$) بالاضافه الى تامين طبي شامل فئة (a) له وعائلته . بالاضافه لذلك 3 رواتب سنوياً بدل سكن وتذاكر له ولعائلته (بالنسبه لغير السعوديين).

يعني الوضع ارررررررررررررحم من 6 دولار و نصف باليووووووووم

تحياتي و تقديري

وليد

gnwgeorge
26-05-2007, 11:27 PM
عزيزتي مهندسة الجودة مش باقولكم انها خبرة طبعا انا با اتكلم من واقع معاناتي مع الموضوع دا لكن انتي عارفه مجريات الامور اكتر مني بس في شويه افكار:
1- البدلات والحوافز والمكافات لازم تكون موجودة ومقننه من نقابات المهندسن إللي المفروض انها تكون الجهة الرقابيه علي المكاتب والشركات وطبعا دا مش موجود خالص حتي لما احتجت خبير من النقابه علشان يفصل ويقدر اتعابي في مشروع كنت تعبت فيه قوي وبذلت فيه مجهود بدون مقابل كان الموضوع عقيم جدا لدرجة اني استعوضت ربنا في باقي اتعابي.
2- موضوع التأمين الصحي ودا مهم جدا مش لازم يكون عن طريق شركة تأمين لان شركات التأمين مشوارها طويل والحوادث إللي في المواقع او المصانع بتبقي محتاجة علاج سريع لانها بتبقي حرجة جدا مش امراض مزمنه فمن الممكن ان المكاتب تعمل تأمين مع المستشفيات نفسها وبكده تضمن سرعه العلاج إنقاذا للمصاب. ودا نظام موجود فعلا ويمكن تطبيقه بمساعده النقابه إللي المفروض انها عاملة نظام للتكافل وإشتراك سنوي علشان التأمين الصحي وبكه ممكن الشركه ماتدفعش غير مبالغ صغيرة جدا نظير التأمين في المستشفيات إللي هاترحب جدا بالموضوع دا.
3- من جهة الشركات لازم تعرف كويس انها علي مقدار ما تمنح المهندس من ثقة وامان بمقدار ما يمنحها المهندس من عناية بادق التفاصيل ويكون حريص علي التوفير للشركة او المكتب ويكون بيعتني بأدق التفاصيل ودا طبعا بدل ما يكبر دماغه ويشرف علي الشغل بنصف تركيز ويقعد في الموقع يشرب شاي وسجاير وبس وفي الأخر بياخد مرتبه وخلاص .
ودي طبعا ثقافة لازم الشركات تهتم بيها علشان الشركة تكبر وتنموا مش ترجع للخلف وتنهار وتفلس.
4 - ارجو من النقابات الهندسيه والجمعيات انها تبذل جهدا اكثر في حمايه ابنائها من مخاطر المهنة وتشدد علي تعليمات الامن في المواقع والمصانع لانها فعلا ليها تأثير كبير جدا

وشكرا يا مهندسة الجودة علي اهتمامك بالموضوع دا إللي انا شايفه مهم جدا بجانب التعليم الهندسي نفسه.
ومنتظر ردودكم.

شريف اسماعيل
03-06-2007, 01:51 AM
جزاك الله خيرا علي هذا العمل الطيب

ليث السامرائي
07-06-2007, 11:40 PM
السلام عليكم جميعا اخوتي المهندسين :
آلمني كثيرا ماقرات عن الاخوة العرب وارغب بمشاركتهم همومهم .
أنا مهندس ميكانيك تخرجت عام 1988 عملت في دوائر الدولة منذ عام 88 ولغاية 1995 وكان راتبي لايتجاوز 3000 دينار واعلى رقم 30000 الف اي مابين 1 دولار لغاية 10دولار بالشهر وانا صادق بالكلام وبأمكانكم سؤال الاخوة العراقيين عن هذه الارقام في تلك الفترة وكان عملي بمجال التصاميم الميكانيكية اي مصمم ، ولكني كنت بعد العمل اعمل بمجال الصيانة الكهربائية والميكانيكية ( أعمال حرة بالسوق المحلية ).وكنت ارجع الى البيت بحدود الساعة 11.00 مساء واخرج 6 صباح اي لايمكنني الجلوس مع عائلتي وكنت اقاتل لكي اسد لقمة العيش وايجار البيت، وكان معدل مااحصل عليه من الاعمال الحرة بحدود 500$ بالشهر في تلك الفترة .
بعدها اضطررت لترك الوظيفة والتوجه لاعمال الصيانة ( لانه لاجدوى من بقائي بالدوائر )واعتبرت مسقيلا بدون موافقة الدائرة وذهبت كل خدماتي سدى .
بعدفترة حزنت على نفسي كثيراوكيف ذهبت سنين دراستي وخبرتي سدى ولماذا تعبت وسهرت الليالي بعدها اعمل بالسوق المحلية كاي حرفي ؟؟؟؟
ققرت في العام 2000 ان اتعين من جديد وعوملت معاملة المهندس الجديد واعطيت لقب معاون مهندس في احدى الجامعات وبداء راتبي بالزيادة لغاية العام 2006 حيث وصل راتبي الى 170 الف اي 100$ شهريا وكنت ايضا اعمل بعد الدوام بصيانة المولدات والسيارات وكل الاعمال الميكانيكية والكهربائية وكان معدل دخلي بحدود 700$ بالاعمال الحرة ومع كل هذا كنت سعيدا جدا بعملي بالجامعة وبالسوق لاني كنت ادمج مابين الدراسة الاكاديمية والعمليه وكان جميع مرؤسي بالعمل راضين جدا عني ويؤخد راي في كل صغيرة وكبيرة مع العلم هناك منهم اقدم مني .
واستمريت بالعمل لغاية العام 2006 ولم استطيع الاستمرار بالعمل بسبب القتل والنهب والسلب ولايوجد داعي لاحدثكم بما يحصل بالعراق من دمار يومي.واضطررت للهرب من العراق مكرها
وبمعجزة من الله عز وجل حصلت على عقد عمل (2006)بشركة نفطية في احدى الدول العربية وبالصحراء وكل 3 اشهرعمل يعطونا اجازة 28 يوم لزيارة بلدي والعمل 12 ساعة يوميا مستمرة بدون عطل اوعياد ولمدة 98 يوم مستمرة،و براتب وقدره 1200$ مع سكن و3 تذاكر طائرة بالسنة ذهاب واياب ، والمأكل والسكن على الشركة،اي اوفر راتبي باكمله.
هل تعلمون ماهي الدرجة الوظيفية ؟؟؟؟
فني صيانة ميكانيك درجة ثانية ...اي نعم فني ميكانيك صيانة درجة ثانية .واعمل مع الهنود والفلبينيين واعامل معاملة العامل الحرفي .وذهبت خبرة 18 سنة سدى ( طبعا لازالت لحد كتابة هذه السطور اعمل بالشركة واكتب الرسالة من داخل الشركة الان )
في حين نفس عملي تدفع الشركة للهندي والفلبيني 600$
اما العمالة الغربية( الانكليزي ، والامريكان و....) فيدفع لهم بحدود 7000--10000 $ شهريا .
واقسم بالله العظيم قسم من العمالة الغربية حتي قراءة الخارطة لايعرف قرائتها (ولكنه مقدس لانه غربي ويعرف احسن منا نحن العرب ).
والله العظيم لو رجعت امور البلد الى طبيعتها لااترك الوظيفة فورا واعود الى 100$ .
اعذروني جدا على الاطالة وعلى الاخطاء اللغوية لعدم قدرتي على مراجعتها لضيق الوقت ولكنني لااعرف ماافعل ..افكر بترك الوظيفة بصورة جدية وابحث عن فرصة افضل في اي دولة اخرى . هذه هي معاناتي وارقام الرواتب بكل صدق وامان وتحياتي للجميع.

laithgh2@yahoo.com

gnwgeorge
08-06-2007, 07:13 PM
كان الله في عونك يا أخي ليث وفعلا كفاحك دا لازم نتعلم منه وربنا معاك بس انا رأيي انك ماتتركش الوظيفة إلا بعد ما تلاقي وظيفة أخرى أولا

محمد سعيدحلوان
10-06-2007, 10:57 PM
ازاى نقارن بين رواتب المهندسين واحنا اصلا مش عارفين نلاقى ليهم شغل والله والله والله فى اصحاب مصانع بيقولو للمهندس انت عندى منظر بس ورأى الفنى اهم من رايك وعلى فكره اصحاب المصانع دى مش مهندسين....ولما يلاقى المهندس شغل ويقوله 600 جنيه بيطير من الفرحه مع انهم مش هيكفوه بس الصبر والخبره...الخبره معناها فلوس متحوشه..انا اول شغله ليا كانت ب 500 وبعد 3 شهور بقو 850 وبعدها ب9 شهور سيبتها عشان اشتغل ب 750 عشان فرق الخبره
و 8 شهور بقى 1000 وبعدها ب 8 شهور تانى روحت مصنع باخد فيه 2600 جنيه كله بالخبره وربنا يوفقكم ولو نعرف نقف يد واحده مع بعض ونحسن من وضع المهندس العربى يبقى ربنا يكرمكو كلكوا

azerty2007
13-06-2007, 12:51 PM
من الجزائر
مهندس اليات بترول اعمل في الجزائر براتب شهري قدره 1014مع كل الحوافز

azerty2007
13-06-2007, 12:53 PM
من الجزائر
مهندس اليات بترول اعمل في الجزائر براتب شهري قدره4014 دولار مع كل الحوافز

شبلي موعد
14-06-2007, 08:20 PM
الظاهر أن هناك فرقيات رهيبة في الأجور ....تبعا لظروف الدولة الاقتصادية والاجتماعية
لكنني قرأت أشياء هنا .........لم أكن أصدق أنني سأقرأها في يوم من الأيام
خصوصا رسالة الأخ ليث السامرائي
أعانكم الله ونسأله عز ّوجلّ أن يدبر لك أمرك كله دقه وجله

modhafar
25-06-2007, 08:58 PM
مرحبا اني مهندس عراقي حاصل على ماجستير هندسه ميكانيكيه قسم الحراريات واتمنى افيد الناس بالي درستا بس العراق ظروف امنيه صعبه واتمنى من الشرفاء المهندسين ان يساعدوني على ان احصل على وظيفه في دول الخليج(victor_mst83@yahoo.com)

أيمن المغربي
25-06-2007, 09:46 PM
السلام عليكم
فعلا موضوع مهم لكن في رأيي الشخصي المتواضع لا يمكن مقارنة الأجور بهذه الطريقة السهلة فهناك عدة عوامل تؤثر و ذالك حسب كل بلد على حدة, وإذا أردنا أن نصنف هذه العوامل يمكن القول أنها تنقسم إلى:
عوامل اقتصادية
عوامل اجتماعية
و أيضا عوامل جغرافية.

وهذا ينعكس على وضع الدول العربية في المنضومة الإقتصادية عالميا و تصنيفها المتأخر على العموم.
أتمنى أن يتحسن وضع العامل العربي على العموم سواء كان مهندسا, تقنيا, فنيا أو مجرد عامل بسيط والله الموفق.

مهندس أجهزة طبية
01-07-2007, 01:23 AM
الاخ $waleed$

يا سيدي الفاضل .. انت تتكلم عن ارقام ومبالغ لا تعطى الا لإبن البلد في السعودية
انا عايش في السعودية ومن مواليد السعودية ومثلي مثل اي مواطن سعودي ولم اخرج من السعودية الا للدراسة الجامعية وعدت من جديد للسعودية للعمل حيث ان اهلي مقيمين هنا منذ اكثر من 40 سنة ... وفي النهاية كم الراتب الذي اتقاضاه

انه 1000 دولار شهريا ,.,, ولا حق التعب في الدراسة ولا حق المصاريف اللي صرفها الوالد والوالدة عليا وانا في الجامعة .. لأنه جامعتي كانت خاصة ....

وتقول لي انك لا تجد فرق .. الا في فرق ونص ... حتى في المعاملة هناك فرق ... وتأكد بأنك سنجد هناك هنودا يعاملون بأحسن مما نعامل به وربما احسن مما يعامل به ابن البلد ....

اين نقابة المهندسين العرب عن كل هذه الامور المستفحلة ....

اصبح المهندس منا يرضى بالعمل ب 500 دولار شهريا فقط ليسد احتياجاته ومصاريفه الشخصية .. حتى مجرد تقديم معونة مالية للأهل لا نقدر ان نفي بها ...

خليها بالقلب تجرح ولا تطلع لبرا وتفضح ...

مع التحية
المهندس الطبي

ابو رتاج
02-07-2007, 12:52 PM
فواقعنا العربي الأليم أساسه خلل اقتصادي في توزيع الثروات كما يقال. ولتأكيد هذه المقولة ، دعونا نبحث في رواتب المهندسين في الدول الاخرى ونقارنه بمعاشات المهندسين العرب ( ان صح القول ) فهي لا توفر في اغلب الاحيان الا معاش الشخص من طعام وشراب .. فلا سكن خاص ، ولا تعليم جيد للابناء ، ولا تطوير للنفس بالدورات ولا ولا ولا ..
للاشتراك في الاستفتاء من هنا (http://www.tkne.net/ar/html/modules.php?name=Surveys&pollID=13)[/quote]
انا مهندس اردني
اقول ان ارزاقنا مكتوبة وعلى كل اخ مهندس ان يبحث عن فرصة عمل بتركيز جيد وتكون هذه الفرصة من صميم دراستك وإلا فإنك ستنسى الهندسة وتبتعد عن مواكبة التطورات خلال سنين بسيطة ولا تهنو ولا تحزنو وكونو قنوعين مع وجود طموح ملازم وشكرا

اسامة الغزالى
03-07-2007, 10:14 AM
ماتزعلوش اوى كده انا مهندس ميكانيكا دفعة 85 يعنى بقالى 22 سنة عمل اعمل فى الهيئة القومية لمياه الشرب والصرف الصحى وجملة دخلى مرتب بالضافة الى الحوافز 600 جنية والله الساعى والسواق عندهم بيوت وارضى املاك وانا لا استطيع شراء شقة واولادى فى مدارس حكومية وحسبى الله ونعم الوكيل

المخترع خالد
05-07-2007, 12:57 PM
الحمد لله .........
"انا اسف على البداية بهذا الشكل"
كل الاراء تدل على ان المهندسين "في الاعلى "يبحثون عن النقود ...وبالاصل مادخل هندسة من اجل " محبته لعلوم الهندسة" بل من اجل"يقال عنه بش مهندس او ياخذ راتب عالي"

أيمن المغربي
05-07-2007, 01:33 PM
السلام عليكم اخ خالد
متفق معك أخي من ناحية ولكنأخي ضروريات الحياة تحتم عليك التفكير بهذا الشكل, ولو أنك تقارن بين المجهود الذي بذلته طوال مدة دراستك و نوع العمل الذي تزاوله إن كان هناك عمل أصلا, تجد أنه لا مجال للمقارنة أخي خاصة في دولنا العربية, بينما تتهافت الدول الغربية على معظم العقول العربية, وهذا ما يحز في النفس أخي.

محمود بارود
07-07-2007, 08:57 PM
محمود
مهندس

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا باِعتقادى انوا راتب المهندس ضعيف لانوا الحكومات اللى عندنا مستواها ضعيف جدا وغبية جدا حتى تعرف انوا صانعين البلد بالدرجة الاولى همة المهندسين
لكن شو بدك تسوى اللى معاه شهادة هندسة ما بيعمل شى ولا ما معاه شهاده عنده حتى يعمل كل شى
الله يكون فى العون
سلام

محمد كفافى
12-07-2007, 12:01 PM
السلام عليكم
اخوانى المهندسيين
كلنا تكلمنا عن الرواتب و رواتب المهندسيين فى المنطقة العربية و ما يتقاضاه المهندس العربى فى الداخل و المهندس الاجنبى الذى معه نفس الشهادة العلمية وضع تحت كلمة الشهادة خطوط و خطوط
المهم انا اعرف مهندسيين فى مصر بيقبضوا 12,000 جنيه فى الشهر صحيح بدؤا بالف او اتنين بس هما كانوا كفاءة و كانوا على قد المسئوليية و ما اكتفوش بمصادر التعليم العادي بل جددوا انفسهم و عملوا لأنفسهم اسم يفرض نفسه على السوق و يتخطفهم رجال الأعمال لماذا ؟
لم يتوقف احد من طلاب الهندسة و يسأل نفسه ليه؟؟؟؟؟؟
و ليه هجيب عمالة اجنبية طالما انا عندى طابور عريض من المهندسيين مستعد يعمل بنصف الراتب
الفرق هو ان المهندس الاجنبى اتعلم
و المهندس المحلى اتلقن و عدى الإمتحان بتوصية بقرابة ببرشام المهم انه عدى و مستنى الدولة توظفه او الشركات تديله الألاف
تعتقد انك لو صاحب شركة وعندك مهندسيين اتنين واحد من مصر مثلا والتانى من تركيا هتاخد مين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

مثلث أرسطو
15-07-2007, 12:50 AM
المهندسين الأكفاء سوف يقومون بالتغطية على عدد المهندسين غير الأكفاء و بالتالي لن يكون هناك مجال للمقارنة..............وبعدين هّو في حد حيرضى يشتغل في مصر!!!!!!!!!!!!1

mazen_99
16-07-2007, 05:09 AM
يا جماعة مننساش ان اى واحد فينا لسة حديث التخرج مش هيقبض الووووووووف , حتى لو هياخد ملاليم , مع الخبرة العملية و تطور نفسك بالتعمق فى مجالك اكتر - ربنا ان شاء الله هيكرمك .... .

Amateur Corel
18-07-2007, 01:08 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والعاقبة للمتقين وبعد:
بالنسبة لنا في الجزائر يعتبر راتب المهندسين من أدنى الرواتب (قطاع عمومي) حيث أنه يصل حوالي 17.000 دينار إلى 20.000 دج ما يعادل حوالي 200 أورو (هذا بالنسبة للموظف صاحب 15 سنة خبرة) أما في الصحراء فيكون الراتب من حوالي 40.000 إلى 120.000 دج أي ما يعادل من 400 إلى 1200 أورو شهريا (صناعة بترولية).
أما إذا حسبنا معدل الدخل الفردي للمهندس فنجد أنه يساوي حوالي 1460 دينار على اعتبار أن عدد المهندسين العاطلين عن العمل يساوي 1/10 من اجمالي المهندسين العاملين.

حامد الحمداوي
22-07-2007, 11:36 AM
السلام عليكم جميعا
لم يعاني اي مهندس عربي اكثر مما يعانية العراقي . اذ اخذت الحكومه منه كل شيء ولم يمنح الا الحرمان .... خدمه عسكرية الزامية 36 شهر بعد التخرج ... عدم توفير فرصة للتعيين ..
ممنوع من السفر لاي بقعه من ارض الله الواسعة التي ضاقت على العراقيين.
وبعد السقوط .. انتهازية وتسلط حزبي وفأوي .. وابواب العرب والعالم لحد اللحظة موصدة بوجهه
وندعوا الله ان يديم الحكومه والاحزاب والحركات والتيارات السياسية

محمد قاسم محمد بابكر
25-07-2007, 05:32 PM
السلام عليكم جميعا

أعتقد أنه موضوع ممتاز محور النقاش ولكن .... نحن كعرب دوما لا نتعلم من الأخطاء الغير ؟؟!! فبدلا من السؤال لما المهندسون يأخذون رواتب أعلى في الخارج ؟كان من الأولى أن نسأل أنفسنا إذا كنا نحن مؤهلين أكاديميا و علميا مثل مهندس الخارج..

نحاول في البداية أن نعرف الفرق في القدرات ( أو السرعات على قول"هاني رمزي") بيننا وبينهم ...

سيف الأسلام
25-07-2007, 10:27 PM
موضوع جميل جداً
بس انا بأيد الأخ اللى قال ان للأسف المعظم بيدور على المال
طبعاً هو مهم جداً محدش يقدر ينكر بس مش كل حاجه
بالنسبالي أنا خريج 2005 مهندس كهرباء بداية تعييني فى 1/2/2006 على مرتب 650 جنيه وكنت فرحان بيهم ودلوقتى بعد حوالى سنة ونص ولله الحمد أصبح متوسط الدخل الشهرى حوالى 2000 جنيه يعنى حوالى 360 دولار مش بس كده لأ وماتستغربوش لو عرفتم إنى دلوقتى بقيت مدير الصيانة الكهربائية بالمصنع اللى شغال فيه وانا مش فرحان بيهم وبدور على شغل حتى لو بمرتب أققل وذلك لأنعدام الخبرة تقريباً فى المكان اللى بشتغل فيه

العمدة و بس
28-07-2007, 10:03 AM
الله كريم
ان شاء الله في الأيام القادمة نرى تحسنا في الرواتب في العالم العربي

حمادة المهندس
03-08-2007, 01:42 AM
انا مازلت ادرس الهندسة الالكترونية ,لكن كلمكم حسسنى بالامل ؟؟؟؟ اللة يصبركم ويصبرنى والامل فى اللة كبير.....

أبو أنس الفيتوري
04-08-2007, 08:35 PM
مهندس ميكانيكي بخبرة 10 سنوات في إحدى الشركات المرموقة في ليبيا يصل الراتب إلى 700 دينار أي ما يعادل أكثر من 500 دولار قليلاً ... والحمد لله على كل حال نطمح إلى أكثر وخاصة إ>ا ما قورنت رواتب الأجانب في الشركة وال>ين يتساوون في الخبرة مع المهندسين المحليين أووووووووووووووووو

احمد جمعه بركات
08-08-2007, 05:00 PM
اخى العزيز نحن الأن نتحدث مع العالم بأكمله بلغة التطور والتأهيل العلمى لكى نصل
الى اول درجات النجاح مع كل وفر الاحترام والتقدير لكل مهندس حديث التخرج او غير ذلك
القضيه و هى ان الطالب بعد شقاء وعناء الدراسه وبعدالتخرج مباشرة يحلم بالوظيفه التى تشبع احلامه وهو بكل صدق يصتحق هذا .
ولكن هل هو مؤهل فى المجال الذى يعمل فيه لكى يطلب مايريد.
هل الخبره كافيه اكى يجلس فى منصب كما يحلم.
هذه هيه القضيه التصرع فى الوصول الى الاهداف بدون تحصين كافى سواء من العلم
اوالخبره والعلم ليس مقتصر على التعليم الجامعى فقط .
كل منا يرغب فى تحقيق ذاته ولكن
كييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ف
الوصول الى احلمنا
هنا السؤال

عدنان الحربي
21-08-2007, 12:52 AM
للأسف أن في بعض لدول العربية تكون رواتب الكهربائي و السباك أكثر من راتب المهندس

عدنان الحربي
21-08-2007, 12:55 AM
الخلل ليس في الرواتب فقط بل في مخرجات التعليم أيضا

عبدالله المهندس07
05-11-2007, 12:59 AM
لاأطلب من الحكومات العربية أن تعطي المهندس رواتب أو كادر مساوي مع المهندس الأجنبي ولاكن أكثر من الرواتب الحالية وأفضل

اللهم أحفظ الكويت وشعبها والامة العربية والاسلامية من كل مكروه

عبدالله المهندس07
05-11-2007, 01:02 AM
كم النسبة المطلوبة لدراسة الهندسة في الأردن

zezoarch
08-12-2007, 02:11 AM
حمرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اوى ولسة هتزرق وهتخضر في السنين الجاية ...... اوعى تفهمونى صح . قصدى على العيشة يعنى الل احنا عايشنها ويجعله عامر

حمزة الشمري
09-01-2009, 11:48 AM
السلام عليكم اخوان انا مهندس من العراق حقيقة الموضوع مهم و حيوي لكن اتوقع تنفيذه ليس حيوي و انما هو مجرد مناقشة لتضييع الوقت لان تغيير الرواتب و خاصة للمهندسين خاضع للسياسات التي تتبعها انضمه الدول الحاكمة العربيز و التي لا تريد ابراز الدور والفكر الهندسي لعوامل تخضع لاستمرارية هيمنتها على الحكم
فالرواتب لن تتحسن و لن و لن و لن و لن و سوف تبقى على حالها ما دام هؤلاء هم الحكام و شكرا

المهندس لامع
20-02-2009, 01:22 AM
عني أتجهت للعمل الهندسي في القطاع العسكري وكان الراتب مغري جدا

ربما تجاوز راتبي الشهري 5000 دولار وبالريال أكثر من 20000 ريال

ننتظر في المملكة موضوع الكادر الهندسي الذي يناقش منذ أكثر من 20 سنة ولم يرى النور

والله المستعان ,,

liyanrcaoqiyue
15-03-2009, 04:01 PM
Attractive city (http://www.zhefiry.com/louisvuittonhandbag/20090227030517.html)Perfect answer (http://www.zhefiry.com/louisvuittonhandbag/20090227030632.html)Zhengguo (http://www.zhefiry.com/louisvuittonhandbag/20090227030718.html)Smoking (http://www.zhefiry.com/louisvuittonhandbag/20090227030806.html)The world's most valuable, what are (http://www.zhefiry.com/louisvuittonhandbag/20090227030854.html)

محمد ادريس ادم
06-04-2009, 04:14 PM
اهٍـ آهـ من واقع الاجور في السودان بعد الجهد والكد وبذل الغالي والنفيس لنيل بكلاريوس الهندسة وتكون في ال**** بلا وظيفة واذا وجدتها لا تكفي لك للاكل والشرب لوحدك حتي اخر الشهر وانا الان مهندس لي 7 سنوات ومدير ادارة قسم ومرتبي فقط ما يعادل 200 دولار

عماد السيلي
27-12-2009, 11:24 PM
انا مهندس مدني خريج 2009 وكنت مع الدراسة اشرف على شغل من السنة الثالثة في الجامعة حتى وصلت الى انى كنت باخذ شغل تصميم وتنفيذ مباني سكنيه كاملة ارى اني اخذت خبره ثلاث سنوات وكنت اشرف على موقع كامل وبعد التخرج اتجهت لكي اعمل بشركة قال لي المدير ان الراتب هو 750 جنيه هل من المعقول ان راتب مهندس كافح بمجهوده طوال سنين التعليم لكي ياخذ هذا المبلغ المالي الذي لا يكفية سفر ولا سكن ؟

عماد السيلي
27-12-2009, 11:26 PM
ارجو من نقابة المهندسين ان تضع حل لهذة الفوضة وحسبنا الله ونعم الوكيل

عماد السيلي
27-12-2009, 11:27 PM
ارجو احد من المنتدى الرد علي

عماد السيلي
27-12-2009, 11:27 PM
او مراسلتي على el_omda212004@yahoo.com

محمد ادريس ادم
02-01-2010, 07:55 AM
صبراً جميلاً ياباشمهندس السيلي لعل ان يكون هنالك فرجاً قريبا

eng_tamer6
04-09-2010, 11:05 PM
يا جماعة انا عايز اعرف متوسط المرتب الشهرى لمهندس كهرباء خبرة سنتين للعمل بمكتب استشارات فى السعودية
ارجوا الافادة وجزاكم الله خيرا

hamadalx
07-09-2010, 11:05 PM
كله كلام ليس له معنى ولغو بلا فائدة ..... حكومة تضحك على الناس وقطاع خاص يمص دمهم وشعب تايه مش عارف الصح من الغلط واللى فوق كدة كمان (خواف) من كتر الهم اللى فوق دماغه ..... والعجيب بلاحظ فى مجتمعات كتير بدون ذكرها تسخر من ناس تانيين .... والله حقيقة مرة بجد .....
الطالب يتخرج من الجامعة مش عارف هو خد إيه علشان يديه فى الشغل إلا من رحم بى وبسبب مين إحنا فى الأول ... لما يدخل دكتور جامعة محترم يعانى بردة من قلة الدخل ويصر على بيع مذكرة مثلا.. ولا واحد تانى مش عارف أخد الدكتوراة إزاى إلا من رحم ربى .. ولا معيد يعينى نفسه يجوز أو يحضر بعد كدة ومش لاقى ويضطر لأسلوب الكورسات علشان تعدى فى الإمتحانات ولا أستاذ فاضل فى المدرسة (أهم حاجة عنده الدروس الخصوصية ) والله العظيم حقهم حيجيب منين طيب شوف بقه كل دة فوق دماغ المواطن العادى يعنى مش حاجة مهمة فى البلد ولا راجل حرفى يسعى على لقمة عيشه بإيده وبصحته علشان يدفع كل دة لولاده علشان يعلمهم ويأكلهم ويشربهم ويلبسهم علشان يطلعوا فى الأخر حاجة يقدروا يساعدوا الراجل الغلبان أو الأم التعبانة فى تربية ولادهم فى سنين كبرهم ....مش يلاقوا الوضع أسوأ العيال تتخرج مش فاهمين إية حيعملوا اللى يقولك أه أنا الحمد لله إتخرجت وبقيت مهندس ويجى يخرج لسوق العمل يلاقى نفسه ضايع عايز يتعلم من أول وجديد ولا اللى حظه وحش مثلا وإتخرج من تجارة ولا حقوق تبقى أمه داعية عليه علشان خلاص كدة نهاية المطاف وياخدها من قصيره ويتعلملوا صنعة (طبعا بعد فات الأوان) أو يشتغل مندوب مبيعات الموضوع مش مقتصر فقط على الكادر الهندسى بس ( وعلى فكرة أنا مهندس ميكانيكا) ...ويجى ويقولك الشغل مش عيب ... وأنا معاه الشغل مش عيب طبعا والله العظيم ياإخوانى أعرف مهندس ومحترم جدا وكويس جدا ضاقت بيه الظروف لحد ما إشتغل ( عامل نظافة فى بنك) بس الحمد لله ربنا فرج عنه وإشتغل وربنا كرمه والحمد لله .....

أنا بقول الكلام دة ليه ... علشان نصحى من الغيبوبة اللى إحنا فيها مهندسين ودكاترة ومحامين وإلخ ....
الحكومة مش حتقدم غير القليل شوية كراسى وورق وميعاد إمتحانات وفى الأخر شهادة مالهاش لازمة مادام الخريج بيطلع لسوق العمل مش لاقى شغل ومش أد الشغل ومش كل حاجة بتيجى مرة واحدة بالتأكيد
ليه الحكومة مثلا أو فى أى مكان ماتبدأش تعد الخريج من ساعة ما يدخل الجامعة مثلا ... مش حقول ليه ما تعدش الكادر أو الجيل اللى حيشيل البلد فوق دماغه من فوق ولو طال فوق رموشه بس يدوله فرصة من أيام الإبتدائى مثلا...
بمتغيرات السوق متطلباته مساوئه وحسناته .. علشان نقدر نبنى سوق عمل متكامل من جميع الكوادر...
بس إظاهر فكرة خد وقسم وإسرق ووسطة ودة تبعى والكلام اللى إحنا عارفينه.. بقت هى الأفضل والأحسن وتجيب فلوس بردة بس مش لينا لحد تانى...

والشعب الله عليه ... بقى الهم بتاعه مسلسلات وفوازير رمضان علشان يهرب من الهم اللى عايش فيه أو يتعارك مع حد تانى بسبب ماتش كورة أو أزمة بسبب مغنية أو فنان ... الشعب إتعمله غسيل مخ تمام
شوف بأه من كل النكبات دى تحط الأحقاد والكره من الغرب....

والله أنا مش عارف أقول إيه بس حسبى الله ونعم الوكيل ...
أسف جدا على الكتابة بالعامية .... وكل عام وأنتم بخير وإدعوا الله أن يزيل كل هم ويفرج كل كرب عن كل مسلم يارب العالمين ...

sniper 7000
15-09-2010, 04:23 PM
للأسف الشديد احدى المشاكل عندنا هي أنانية الشركات خاصة الكبيرة منها لأنها عايزة مهندسين خبرة كبيرة و كمان في نفس المجال بدون أن تفكر في تشغيل مهندسين خبرات قليلة و في مجال اخر أو حديثي التخرج و تبدأ في اعطائهم دورات تخصصية مناسبة لنوع العمل لأن معظم المهندسين لديهم القدرة على التفكير السليم و الحماس للعمل خاصة حديثي التخرج و ينقصهم فقط الخبرة التخصصية الخاصة بنوع العمل, أتمنى أن يعيد أصحاب الشركات النظر في نظام التعيينات لأنه بحدوث ذلك سيأتي النفع على القطاع الهندسي ككل من حيث الناحية العلمية و تطوير الذات و تكافؤ فرص العمل فأي مهندس خبرة كان قبل ذلك حديث غير أنه قد أتيحت له الفرصة و الله المستعان.